Inspiration til en aktiv ferie – Vandreture ved Amalfikysten

Amalfikysten

I sommers besluttede jeg mig for at prøve noget nyt og anderledes. I stedet for den sædvanlige traditionelle charterferie, ville jeg tage på vandretur til Amalfikysten i Italien. Jeg har aldrig været på en vandretur før, men denne rejsemetode tiltalte mig særdeles.

Jeg havde læst en del om aktiv ferier på enten cykel eller som vandring, men vandretur var mere for mig. Efter et kig på diverse rejsebureauer, fandt jeg frem til en vandreferie ved Amalfikysten i Italien.

Vandreturens højdepunkter

Dag 1.: Jeg ankom i Napoli, og skulle rejse med tog videre til Minori. Uden problemer blev jeg indkvarteret på hotellet, og da jeg var der tidlig eftermiddag, kunne jeg smutte til stranden, ikke langt derfra, og nyde en kold dukkert. Senere på dagen, tog vi samlet en gruppe hen til Amalfi’s smukke kirke ”Duomo”.

Dag 2.: Vi stod tidligt op om morgenen, da vi skulle vandre ved Torre dello Zlro, Møllernes dal og Amalfikysten. Her oplevede vi Amalfikystens fantastiske kultur- og naturarv. Vi besøgte ruinerne fra en af de ældste papirmøller og papirfabrikker i Europa tilbage fra 1100-tallet.

Dag 3.: Med en lokal bus tog vi turen til den historiske landsby Ravello. De charmerende gamle villaer og storslåede udsigter havde huset kunstnere, komponister og forfattere gennem tiden. Vandreturen gennem citronlunde og vingårde er en sand perle og et must see.

Dag 4.: I dag skulle vi besøge den lille bjerglandsby Bomerano, der ligger høj i terrænet. Her skulle vi gå på den berømte vandresti Sentiero degli Dei (Gudernes sti). Med udsigt til Capri, krydsede vi stien der går op til et gammelt forladt kloster – San Domenico klostret. Ruten var i den grad en af de mest enestående udsigter på hele turen, og understregede i den grad, hvorfor denne sti og fået sit navn og popularitet.

Dag 5.: Vandreturen skulle starte i højlandet Positano, og her skulle vi vandre på den berømte sti ”Sentiero degli Dei” (I gudernes fodspor). Her oplevede vi udsigten til Salernos golf og Napolibugten, og Santa Maria al Castello, et gammelt fort der blev bygget til at forsvare dalen mellem Amalfi-siden og Sorrento-siden på halvøen.

Dag 6.: Den sidste dag var afrejsedag for en enestående tur, rigt på oplevelser og seværdigheder. Efter morgenmaden, var der check-ud og jeg skulle forlade kysten for denne gang.

En vandreferie på egen hånd

Som en ”ikke-erfaren” vandrer, er denne tur absolut velegnet til andre, der er i god fysisk form, men ikke nødvendigvis erfarne. De fleste stier var afmærket og udbedret af de lokale myndigheder, så sværhedsgraden af selve vandreturen var moderat til let.

Har denne rejsemetode fanget din interesse, kan du læse mere om vandreture hos Adventure Mountains.